Back to All Events

EVENT: SPEGELVÄRLDAR – NÄR DATA BLIR DEL AV PLATSEN OCH VISIONEN MÖTER VERKLIGHETEN

Eventet spelades in och kan ses här: https://youtu.be/OR7L9KIsbnQ


Det nationella årsmötet inleds med ett event på temat immersiva medier och samhällsplanering.

Snabb uppkoppling, enorma datamängder och ändlös datorkraft gör det möjligt att lösa upp gränsen mellan det som finns och det som bara är möjligt. Även i samhällsplaneringen. Några av FFS partners med flera diskuterar och visar upp hur de idag, och kanske inte riktigt än, arbetar med VR, AR, audiovisuellt konstnärskap, datorspel och medryckande berättelser för att svepa med kollegor, partners och beslutsfattare. Till spegelvärlden, där plan och verklighet blir ett.

Medverkande från Sweco, Tyréns, White, AFRY och Blekinge Tekniska Högskola, som utbildar i ”design av digitala och immersiva upplevelser”, hjälper oss att slå upp portarna för det möjliga. Inleder programmet gör nya ordförande för Sveriges Arkitekter Emina Kovacic. Mer information kommer inom kort.

Hela mötet sker digitalt, med anledning av den pågående pandemin och för att planerare i hela Sverige ska kunna delta.

Program

Under anmälningsformuläret nedan hittar du en mer utförlig presentation av varje punkt.

16.00–17.00 Evenemang:
Spegelvärldar – när data blir del av platsen och visionen möter verkligheten

  • Ordförande lotsar oss genom dagens program.

  • Immersiva berättelser i samhällets planering

  • Parallella sessioner: White & Sweco

    • Augmented Reality for Client Interface (White)

    • Spotify för samhällsplanering? (Sweco)

  • Design av digitala och immersiva upplevelser (BTH)

  • Parallella sessioner: Tyréns & AFRY

    • Digitalt och visuellt berättande för ökad förståelse (Tyréns)

    • 3D-spelmotor visualiserar planerad infrastruktur (AFRY)

  • Samtal och frågor

17.00–18.00 Årsmöte

Anmälan

Anmäl dig nedan så skickar vi en länk till mötet dagen innan.

Eventet är gratis och öppet för alla. Årsmötet är gratis och öppet för medlemmar och partners.

Årsmöte för Föreningen för samhällsplanering

Årsmötet genomförs efter eventet. Kallelse skickas per mail till alla medlemmar senast tre veckor före årsmötet. Handlingar till årsmötet finns att tillgå här:

Varmt välkommen!

Styrelsen Föreningen för samhällsplanering

Anmälningsformulär

Program för evenemanget

nationellt_XR.jpg

Spegelvärldar – När data blir del av platsen och visionen möter verkligheten

1. Ordförande lotsar oss genom dagens program

Samhällsplanering handlar om att identifiera och förstå samhällets kontinuerliga behov av förändring – men också om att påverka och fatta beslut om förändring … hur formar vi berättelsen om samhället vi bygger tillsammans?

2. Immersiva berättelser i samhällets planering

Emina Kovacic, ny ordförande för Sveriges Arkitekter, samhällsbyggnadschef och stadsarkitekt i Karlshamns kommun, samtalar med Elisabet Sarsenov, student vid programmet "Digital bildproduktion vid Blekinge Tekniska Högskola.

Vad kan immersiva tekniker, innehåll och upplevelser bidra med i samhällsplaneringen? Kan vi öka förståelsen för förändringar och vad de betyder för livsmiljön? Kan vi öka demokratin och involvera människor i planeringsprocessen? Kan vi samordna och effektivisera? Kan vi skapa samsyn genom att göra berättelsen om samhällsbyggandet mer engagerande? Vad kan gå fel?

3. Parallella sessioner: White och Sweco

A: Jerome Bedesford, Augmented Reality for Client Interface (White)

With Augmented Reality we can visualise our designs in situ and create an accurate experience of the proposed asset from the very earliest stages. Implemented for pilot projects including a large residential development and bridge fall protection, AR enables our team, clients and members of public bodies to view and compare design options against existing infrastructure and surrounding buildings, facilitating discussion about scale, form and place. This technology adds value to our design process by providing additional information; by seeing designs at real scale in their proposed locations, the design team and stakeholders can have broader discussions and make better decisions together.

B. Kent Karlsson, “Spotify för samhällsplanering” (Sweco)

Hur kan man med hjälp av digitaliseringen öka demokratiseringen och delaktigheten i samhällsbyggnadsprocessen? Kent Karlsson, digitaliseringsledare för Swecos anläggningskonsulter berättar om Kuben som informationsnav i stadsflytten i Kiruna och tar sikte på framtidens möjligheter inom samhällsplanering där alla aktörer digitalt samskapar framtidens hållbara städer och samhällen.

4. Linus de Petris & Markus Fiedler, Design av digitala och immersiva upplevelser (BTH)

Människor och teknik blir allt mer sammanlänkande där det digitala och det fysiska vävs samman i digifysiska rumsligheter. Tekniker som AR och VR skapar helt nya möjligheter för innovativa och spännande upplevelser. Vi presenterar ett nytt program (180 HP vid Bleking Tekniska Högskola) som fokuserar på att designa sådana upplevelser, och vars första år är speciellt inriktad på upplevelsen av och samverkan med fysiska platser.

5. Parallella sessioner: Tyréns och AFRY

A. Jonas Gry Fjellström, Digitalt och visuellt berättande för ökad förståelse (Tyrens)

Hur använder vi teknik från dataspelen till underlag för beslut och ökad förståelse hos allmänheten? Hur når vi målet genom att göra det komplicerade enkelt?

B. Markus Nordström, 3D-spelmotor visualiserar planerade infrastruktur (AFRY)

AFRY arbetar med den senaste tekniken för att visualisera storskaliga infrastruktur- och industriprojekt i Sverige och andra länder. Med spelmotorn Unreal Engine kan du åka tåglinjer som ännu inte är byggda och utvärdera en fabrik innan den är driftsatt. För städer som exempelvis Göteborg och Karlskrona blir 3D-modeller över staden, i kombination med sensorer och verksamhetsdata, riktiga digitala tvillingar som kan användas för stads- och trafikplanering. Spelmotortekniken möjliggör detta.

6. Samtal och frågor

Medverkande från programpunkterna och frågor från chatten.

Därefter, kl. 17.00, påbörjas årsmötet.